Το παρακάτω κείμενο είναι μια μελέτη του «Θανάση Ματσώτα» γύρω από τον πλανήτη Ερμή και την πραγματική του υπόσταση.
Ανήκει σε μία σειρά κειμένων που συσχετίζουν την αστρολογία με τον εσωτερισμό, αποσαφηνίζοντας και διορθώνοντας όρους και απόψεις που επί χρόνια διαστρεβλώνουν ΚΑΙ την αστρολογία ΚΑΙ τον εσωτερισμό.
Στην παραδοσιακή αστρολογία ο Ερμής ταυτίζεται με τον υδράργυρο, την επικοινωνία, την πληροφορία, το νευρικό σύστημα, την ομιλία και τη διανοητική ικανότητα.
Στη μυθολογία είναι ο φτερωτός Θεός, πονηρός, εφευρετικός, ικανός αλλά και αναξιόπιστος.
Είναι ο Θεός, που η αντίθεση του ανθρώπινου και θεϊκού στοιχείου μέσα του συνυπάρχει στο μέγιστο βαθμό.
Είναι ο προστάτης των κλεφτών, αλλά και ο πρώτος δάσκαλος του ανθρώπινου γένους στη γνώση και στη μαγεία.
Παρουσιάζεται συχνά ως ερμαφρόδιτος αγγελιοφόρος των Θεών και τα αγάλματά του στα σταυροδρόμια τον χρήζουν «οδοδείκτη» της σωστής αλλά και της λαθεμένης πορείας.
Όλα αυτά σκιαγραφούν τη σημασία του Ερμή αστρολογικά.
Ωστόσο κατά τη γνώμη μας η ταύτιση του Ερμή με τη νοητική ικανότητα δεν είναι απόλυτα ακριβής.
Η θέση του σε ένα γενέθλιο ωροσκόπιο περιγράφει περισσότερο (σύμφωνα με τον παραδοσιακό τρόπο ερμηνείας) τον τρόπο που εκφράζεται ένας άνθρωπος।
Η νόηση και η αντίληψή του γενικότερα ανιχνεύονται στο σύνολο του ωροσκοπίου με έμφαση στον άξονα 3ου-9ου οίκων (Διδύμων – Τοξότη).
Για παράδειγμα ο Ερμής στους Διδύμους μπορεί να περιγράφει έναν υπερκινητικό, ετοιμόλογο και επινοητικό άνθρωπο, αλλά το ζήτημα της ευφυίας του δεν εξαντλείται εκεί.
Εξαρτάται από τις θέσεις του Ηλιου και της Σελήνης, αλλά και από το στοιχείο του ζωδίου που βρίσκεται (νερό, αέρας, γη, φωτιά)।
Επίσης ένας άνθρωπος μπορεί να σκέφτεται και με άλλον πλανήτη που είναι ισχυρός στο ωροσκόπιο, όπως ο Αρης ή η Αφροδίτη.
Παρατηρείται ότι στην πλειοψηφία των ωροσκοπίων υπάρχει σχεδόν πάντα ένας «περιοριστικός» παράγοντας σε ότι αφορά την αντίληψη.
Για παράδειγμα ένας Ερμής στον 9ο οίκο που θεωρείται «δυνατός» σε τρίγωνο με Δία και Κρόνο μπορεί να βρίσκεται σε ένα υδάτινο ζώδιο, που να τον περιορίζει νοητικά αλλά να τον εμπλουτίζει σε διαίσθηση.
Ακόμη και αν βρούμε τέλειο Ερμή από όψεις και θέσεις, συχνά θα συναντήσουμε άλλους περιορισμούς όπως ένα τετράγωνο του Κρόνου με τον κυβερνήτη του 3ου οίκου.
Οι περιορισμοί αυτοί έχουν πάντα μια καθοριστική σημασία γιατί λειτουργούν σαν ρυθμιστές στο ωροσκόπιο, που μπορεί να στερείται κάποιων δυνατοτήτων σε αντάλλαγμα μιας γενικότερης νοητικής συγκρότησης.।
Αυτός είναι ο λόγος που συναντάμε πολύ έξυπνους και ετοιμόλογους ανθρώπους χωρίς όμως βάθος σκέψης και το αντίθετο.
Ωστόσο η εσωτερική σημασία του πλανήτη είναι αυτή, που θα δώσει την πραγματική του διάσταση πίσω από τις συνηθισμένες αστρολογικές ερμηνείες.
Κατ’ αρχήν ο Ερμής είναι ο διαβιβαστής της πληροφορίας αυτής καθαυτής με ουδέτερο τρόπο। Είναι αδιάφορος για όλα και μηχανιστικά ευπροσάρμοστος।
Ο Alister Crowley γράφει: «Θα πρέπει να παρατηρηθεί ότι λόγω ακριβώς της απόλυτης αδιαφορίας του για το κάθε τι (και αυτή η σκέψη-όταν προχωρήσετε αρκετά-δεν είναι τίποτε άλλο παρά ένα πρωταρχικό σημείο σοφίας), είναι τελείως αναξιόπιστος. Ένας από τους πιο απύθμενα φοβερούς κινδύνους στο Μονοπάτι είναι ότι πρέπει να εμπιστεύεσαι τον Ερμή, και ωστόσο αν τον εμπιστευτείς, είναι σίγουρο πως θα εξαπατηθείς. Μπορώ να το εξηγήσω αυτό, στο βαθμό που είναι δυνατό, λέγοντας ότι, εφόσον κάθε αλήθεια είναι σχετική, κάθε αλήθεια είναι ένα ψέμα। Κατά μια έννοια ο Ερμής είναι ο μεγάλος εχθρός. Ο Ερμής είναι ο νους και είναι ο νους που θέσαμε ως στόχο μας να κατακτήσουμε».
Εδώ υπάρχει η αντίφαση που έχει σαν πλανήτης, με το χρωματισμό που παίρνει κατά την πορεία του στο ζωδιακό.
Η αντίφαση αυτή εξηγείται αρκετά αν κατανοήσει κανείς την πραγματική και ανώτερη λειτουργία του, που εξαιτίας της λεπτοφυούς και εύθραυστης φύσης της είναι εξαιρετικά δύσκολο να γίνει αντιληπτή.
Ουσιαστικά ο πλανήτης αυτός αντιπροσωπεύει την ενέργεια στο μέσο των καταστάσεων.
Αν ο Αρης είναι η φυγόκεντρος δύναμη, η αρχή της πορείας προς την εξατομίκευση, και η Αφροδίτη η κεντρομόλος δύναμη της Αγάπης στην πορεία του ανθρώπου προς τον Ηλιο ως σύμβολο της συνειδητότητας, τότε ο Ερμής είναι η ενδιάμεση κατάσταση ανάμεσα στον Αρη και στην Αφροδίτη.
Η ενέργεια ανάμεσα στο «νείκος και τη φιλότητα» του Εμπεδοκλή.
Ο Πλάτωνας στο «Συμπόσιο» αναφέρει πως ο φιλόσοφος βρίσκεται ανάμεσα στο Θεό και στον άνθρωπο, ψάχνοντας για τη γνώση, που γνωρίζει πως δεν κατέχει.
Η Φιλοσοφία είναι δηλαδή μια ένταση, μια ενδιάμεση κατάσταση ανάμεσα στη γνώση και στην άγνοια.
Είναι ο «έρωτας» και από αυτή την άποψη ο Ερμής –φιλοσοφικός υδράργυρος- εκφράζει την ενέργεια του «έρωτα» ως «Τρίτη δύναμη» στο τριαδικό σύστημα των θρησκειών και της φιλοσοφίας.
Στις αδελφότητες των Δερβίσηδων, ο Δάσκαλος ονομαζόταν “Dervish”, λέξη που προέρχεται από το «Ερμής» και σημαίνει μεσολαβητής- ενδιάμεσος.।
Ουσιαστικά αναφέρεται στον «Παρατηρητή μέσα μας» και στην κατάσταση της «παρατήρησης του εαυτού», στην εύθραυστη και απαλή εκείνη ενέργεια – κατάσταση Συνείδησης, που οδηγείται όποιος ασκεί διάφορες πρακτικές διαλογισμού.
Δηλαδή στην ιερή κατάσταση της «ΠΡΟΣΟΧΗΣ» και δη της «Διπλής Προσοχής» όπως την αποκαλεί ο "Γκουρτζίεφ".
Είναι το σημείο που κατέρχεται το περιστέρι ή αλλιώς η Χάρη του Θεού।
Ας μην ξεχνάμε πως Γιόγκα σημαίνει ένωση.
Άρα ο Ερμής είναι η ίδια η Γιόγκα και το αντικείμενό της.।
Είναι επίσης η γέφυρα ανάμεσα στο «συνειδητό» και το «ασυνείδητο».
Στο βουδισμό και τη «Θιβετιανή Βίβλο των νεκρών» είναι η κατάσταση του “bardo” δηλαδή των λίγων στιγμών του διαστήματος ανάμεσα στον ύπνο και στον άλλον ύπνο που οι άνθρωποι ονομάζουν «εγρήγορση», ανάμεσα στη ζωή και στο θάνατο.
Εκεί ο κατάλληλα εκπαιδευμένος ασκητής εκτοξεύεται σε ανώτερα επίπεδα συνείδησης.
Εδώ εξηγείται και η ιδιότητά του Ερμή ως ψυχοπομπού!
Η λέξη συνείδηση –όπως γράφει η "Σοφία Άντζακα", προέρχεται από το συν- ειδέναι και υποδηλώνει την ταυτόχρονη παρουσία σε δύο επίπεδα, τον συγκερασμό και τη συγχώνευση δύο διαφορετικών κόσμων σε μια τρίτη κατάσταση παρουσίας.
Υποδηλώνει επίσης ένα βαθύτερο γνωστικό υποκείμενο στον άνθρωπο, που κάνει τον ίδιο αντικείμενο της παρατήρησής του!
Αξιόλογες επισημάνσεις και αποσυμβολισμούς μπορεί κανείς να βρει στο κεφάλαιο του "Jung" για τον Ερμή, με τίτλο: «Mercurius, το Πνεύμα στην ύλη».
Εδώ αξίζει να διαλογιστεί κάποιος για τη σχέση του πλανήτη με το κορυφαίο φιλοσοφικό, και επιστημονικό ερώτημα όλων των εποχών, που με την ανακάλυψη της έλικας του D.N.A. (Κηρύκειο), παίρνει νέες διαστάσεις: το αίνιγμα της γέννησης της συνείδησης από την ύλη.
Είναι αλήθεια πως σε κάποιες εσωτερικές ατραπούς –όπως αυτή που ο Γκουρτζίεφ αποκάλεσε «Τέταρτο Δρόμο», η βασικότερη αρχή για κάποιον είναι το να τις ανακαλύψει!.
Αυτό προϋποθέτει για τον αναζητητή έναν πολύ ισχυρό Ερμή – οδηγό εντός του, που θα τον οδηγήσει με ακρίβεια μέσα από δύσβατα και απατηλά μονοπάτια.
Γιατί η «ενδιάμεση κατάσταση», το «bardo» και η «διπλή προσοχή», όσο κι αν τα περιγράψει κανείς, θα είναι πραγματικά κατανοητά ΜΟΝΟ σε όσους τα ΒΙΩΣΑΝ ΣΩΜΑΤΙΚΑ με την δική τους υπερπροσπάθεια και «τέχνη» αλλά και τη «Χάρη του Θεού» και σκοτεινά μυστικά για τους αμύητους, και όσους κάνουν βέβηλες, βίαιες και χονδροειδείς διανοητικές προσεγγίσεις.
O "Χάρρυ Πότερ" για να πάρει το τρένο “Hogwarts Express” για τη σχολή μαγείας, έχει λάβει την ακατανόητη εντολή να περιμένει στην αποβάθρα 9 και ¾.
Ούτε στην 9, ούτε στη 10, αλλά στην 9 και ¾, όπου με μια πραγματικά εμπνευσμένη και φαινομενικά παράλογη μαγική πράξη περνά μέσα από έναν τοίχο στον ενδιάμεσο χώρο και βρίσκεται μέσα στο τρένο και ταυτόχρονα στο πολυπόθητο μονοπάτι της Γνώσης και της αναζήτησης της Φιλοσοφικής Λίθου.
Πνευματικά Δικαιώματα 2010 © Θανάσης Ματσώτας
Μην αναδημοσιεύσετε το άρθρο χωρίς την έγγραφη άδειά μας
Το παρόν άρθρο προστατεύεται με τον Νόμο 2121/९३